مقالات

معرفی انواع مواد اولیه پلاستیک + مزایا و فرآیند تولید

انواع مواد اولیه پلاستیک چیست ؟

پلاستیک به دسته‌ای از مواد مصنوعی یا نیمه ‌مصنوعی گفته می‌شود که از فرایند بسپارش به‌ دست می‌آیند. این مواد را می‌ توان به شکل‌های مختلف درآورد. همچنین در مقایسه با مواد دیگر مانند فلز و شیشه، وزن کمتری دارند. پلاستیک‌ها در برابر ضربه، خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم هستند. و عایق گرما و برق هستند در مقایسه با مواد دیگر، قیمت ارزان‌تری دارند. پلاستیک‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند. برای بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها و سایر محصولات استفاده می‌شوند. از دیگر کاربردهای آن میتوان به صنعت ساختمان و خودروسازی اشاره کرد. پلاستیک‌ها به دو دسته کلی ترموپلاستیک و ترموستاتیک تقسیم می‌شوند. ترموپلاستیک‌ها با گرم شدن نرم می‌شوند و می‌توان آن‌ها را دوباره شکل داد. ترموستاتیک‌ها با گرم شدن سخت می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را دوباره شکل داد. مواد اولیه پلاستیک‌ به دلیل ویژگی‌های منحصربه ‌فردی که دارند، در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شوند. با این حال، تجزیه‌ناپذیری پلاستیک، می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی جدی ایجاد کند. پلاستیک‌ها هم مثل این آدم‌ها هستند، هر کدام با ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود. خانواده ترموپلاست‌ها نرم و انعطاف‌پذیر، مثل کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های نوشابه که با گرما نرم شده و می‌توان دوباره آن‌ها را شکل داد. و خانواده ترموست‌ها سخت و مقاوم، مثل لوله‌های فاضلاب و درب و پنجره که با گرما سفت شده و دیگر قابل تغییر شکل نیستند. پلی اتیلن شفاف، سبک، انعطاف‌پذیر، مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی است. در تولید کیسه‌های پلاستیکی، بطری‌ شیر پلاستیکی و مواد شوینده، لوله‌ها، روکش سیم و کابل پلی پروپیلن قوی، سبک، مقاوم در برابر حرارت، ضد آب است در ساخت ظروف غذا، بطری‌ها، ریسندگی و تولید الیاف، قطعات خودرو و… استفاده میشود.

مواد تزریق پلاستیک pp

کاربرد مواد اولیه پلاستیک

دسته بعدی پلی استایرن ها است که سبک، ارزان و عایق حرارتی است. با استفاده از آن میتوان یونولیت، قاشق چنگال یکبار مصرف، فوم‌های بسته‌بندی و… را تولید کرد. پلی اتیلن ترفتالات یا همان پت شفاف، قوی، مقاوم در برابر گازها و رطوبت است و در ساخت بطری های نوشابه و آب و… کاربرد دارد. پلی کربنات شفاف، قوی، مقاوم در برابر ضربه و حرارت است. در تولید دیسک های فشرده، عینک، شیشه های ضد گلوله، چراغ های خودرو کاربرد دارد. دنیای پلاستیک‌ها دنیایی شگفت‌انگیز و پر از تنوع است. با شناخت درست این مواد، میتوانیم محصولات و قطعات پلاستیکی مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت تولید کنیم. کارخانه تیک پلاست تولید کننده و عرضه کننده انواع محصولات پلاستیکی، ظروف بسته بندی، بطری آب معدنی و… است. همانطور که گفته شد ظروف پلاستیکی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره، نقش مهمی در حمل و نقل، نگهداری و مصرف مواد غذایی، آشامیدنی و سایر محصولات ایفا می‌کنند. درک فرآیند تولید این ظروف، دریچه‌ای به سوی دنیای شگفت‌انگیز تنوع، کارایی و نوآوری در صنعت پلاستیک می‌گشاید. سه روش اصلی برای تولید ظروف پلاستیکی قالب‌گیری تزریقی، قالب‌گیری فشاری و قالب‌گیری دمشی است.  قالب گیری تزریقی ظروف توخالی و ضخیم مانند بطری‌های نوشابه، سطل‌ها، ظروف غذا در این روش دانه‌های پلاستیکی در کوره ذوب شده و به مایعی داغ تبدیل می‌شوند. سپس با فشار زیاد به داخل قالب تزریق می‌شود. پس از آن داخل قالب خنک شده و پلاستیک به جامد تبدیل می‌شود.

کارخانه تزریق پلاستیک

انواع روش های تولید پلاستیک

در آخر ظرف از قالب خارج شده و آماده استفاده می‌شود این روش امکان تولید انبوه با سرعت بالا، دقت و کیفیت بالا، امکان تولید ظروف با اشکال پیچیده را فراهم میکند. قالب گیری فشاری برای ساخت ظروف یکبار مصرف و نازک مانند لیوان‌های کاغذی، بشقاب‌ها استفاده میشود. ابتدا مواد پلاستیکی به صورت ورقه‌ای در قالب قرار می‌گیرند. سپس با استفاده از پرس، مواد پلاستیکی به داخل قالب فشرده می‌شوند. پس از قالب گیری ظروف از ورق جدا شده و برش داده می‌شوند. مزایای این روش سرعت بالا و هزینه کم، مناسب برای تولید ظروف نازک، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه کم و… است. قالب گیری بادی موجب تولید ظروف توخالی و نازک مانند بطری‌های آب، کیسه‌های پلاستیکی میشود. در این روش ابتدا  دانه‌های پلاستیکی ذوب شده و به مایعی داغ تبدیل می‌شوند. سپس هوا به داخل مذاب دمیده می‌شود و آن را به شکل حباب در می‌آورد. حباب پلاستیکی در داخل قالب شکل می‌گیرد داخل قالب خنک شده و پلاستیک به جامد تبدیل می‌شود. پس از قالب گیری ظرف از قالب خارج شده و آماده استفاده می‌شود. این روش امکان تولید با سرعت بالا، مناسب برای تولید ظروف نازک و امکان تولید ظروف با اشکال مختلف را فراهم میکند. انتخاب روش تولید به عوامل مختلفی مانند نوع ظرف، نوع مواد پلاستیکی، هزینه و سرعت تولید بستگی دارد.

برای مشاوره و خرید با شماره های زیر تماس بگیرید.

واحد فروش : ۰۹۳۵۵۱۳۱۳۲۳

واحد مشاوره : ۰۹۰۱۰۸۱۶۱۶۱

۰/۵ ( ۰ امتیاز )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *